Dan Brown: Alku

Alku saa luvan olla nyt myös loppu, nimittäin tämän kirjallisen vuoden. Muitakin käsittelemättömiä dekkareita odottaa vielä vuoroaan, mutta tässä muutama sana Dan Brownin uutukaisesta.

Symbologian professori Robert Langdon on saapunut Bilbaon Guggenheim-museoon, Espanjaan, kuuntelemaan jotakin maailmaa mullistavaa uutista. Upporikas nero, tulevaisuudentutkija Edmond Kirsch, on kutsunut koolle joukon silmäätekeviä kuulemaan hänen suurta paljastustaan siitä, mistä ihmiskunta on tulossa ja mihin se on menossa. Tarkoituksena on myös houkutella maailmanlaajuista yleisöä digitaalisesti, jotta sadattuhannet silmä- ja korvaparit voisivat kuulla ja nähdä hänen esityksensä.

Edmondin ääni kajahti nyt täydellisestä pimeydestä. >> Kuinka on mahdollista, että nykyaikainen ihmismieli kykenee tarkkaan loogiseen analyysiin mutta sallii samaan aikaan meidän hyväksyä uskonnollisia uskomuksia, joiden pitäisi murentua lievimmissäkin järkiperäisissä tarkasteluissa?>> Säihkyvä tähtitaivas palasi. >> Vastaus osoittautuu aivan yksinkertaiseksi>>, Edmond sanoi. Taivaan tähdet kirkastuivat ja muuttuivat entistä kookkaammiksi. Niiden välille ilmaantui yhdistäviä säikeitä, jotka muodostivat keskenään yhteydessä olevien pesäkkeiden näennäisesti rajattoman verkoston. Aivosoluja, Langdon tajusi juuri kun Edmond alkoi puhua.

Mutta sitten tapahtuu jotakin hirveää. Juuri, kun Kirsch on pääsemässä mahtipontisen monimediaesityksensä pihviin, hänet murhataan. Ilta päättyy kaaokseen ja Langdon joutuu pakenemaan paikalta henkensä kaupalla viehättävän museonjohtajan, Ambra Vidalin, kanssa. Apua pakomatkalle he saavat yllättävältä taholta: peribrittiläisittäin englantia ääntävä Winston on Edmond Kirschin avustaja ja paljastuu pian mitä korkeimman luokan tekoälyksi, siis tietokoneeksi.

Langdon ja Vidal suuntaavat Winstonin opastamana Barcelonaan Kirschin outoon kotiin, joka sijaitsee arkkitehti Antoni Gaudín suunnittelemassa Casa Milà -talossa. Heidän tulisi löytää runonpätkä, jota he arvelevat Kirschin käyttävän salasanana esityksessään. Jos he saisivat tiedoston auki, he voisivat viedä Kirchin suunnitelman loppuun asti ja julkistaa maailmalle tämän suuren paljastuksen. Käy kuitenkin selväksi, että joku yrittää estää heitä aikeen toteuttamisessa kaikin mahdollisin keinoin. Vyyhtiin on sotkeutunut tiiviisti myös Espanjan kuningashuone, jonka kruununprinssi Julián on Ambra Vidalin sulhanen.

Jo tutuksi käyneeseen tyyliin Brownin uutuus yhdistää taidehistoriaa, arkkitehtuuria, uskontoa, mystisiä symboleita sekä vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Kovin viihdyttävä kirja siis on, mutta voi, jotain jää uupumaan, sillä tarina ei lähde samalla tavalla lentoon, kuin vaikkapa Inferno tai Da Vinci -koodi. Vai olenko vain jo niin kyllästynyt asetelmaan alati kunnollisesta Robert Langdonista, poikkeuksellisen viehättävästä ja älykkäästä naisesta (jota hän ei koskaan saa) sekä jopa kaavamaisesti etenevästä takaa-ajosta. Jotain uutta jo please, Mr. Brown!

Casa Milà on rakennettu äärettömyyden merkin muotoon – loputtomaksi kaareksi, joka palaa itsensä yli ja muodostaa kaksi rakennuksen puhkaisevaa kuilua. Kumpikin avoimista valokaivoista on melkein kolmekymmentä metriä korkea ja laskostuu kuin osittain romahtanut putki. Ilmasta katsoen ne olivat kuin kaksi valtavaa viemäriaukkoa rakennuksen katossa. Kun Langdon seisoi valokaivoista kapeamman pohjalla ja katsoi ylöspäin, vaikutelma oli ilman muuta hermostuttava: tuntui kuin olisi ollut jättiläispedon kidassa.

Casa Milàn lisäksi kirjassa liikutaan tiiviisti Gaudín arkkitehtoonisissa jalanjäljissä, kuten Güellin puistossa ja tietenkin Sagrada Famíliassa. Paljon rivejä saavat myös Bilbaon Guggenheim-museo ja huikeista maisemistaan tunnettu Montserratin luostari vuoren huipulla. Aikoinaan Da Vinci -koodin ilmestymisen jälkeen Pariisi ja Louvren taidemuseo taisivat vetää puoleensa turisteja vieläkin totuttua enemmän, kun kirjan fanit kulkivat tutkimassa tarinasta tuttuja maamerkkejä. Kyllä nytkin alkoi melkoisesti kutkuttaa lentolippujen varaaminen Barcelonaan.

”Mikään ei ole keksittyä, sillä se on jo kirjoitettu luontoon. Omaperäisyys syntyy paluusta alkuun.” – Antoni Gaudí

Lisää Gaudísta ja hänen suunnittelemistaan rakennuksista voi lukea vaikkapa täältä.

Alku muissa blogeissa: Kirjaluotsi, Kirsin Book Club ja Kirja vieköön!

Dan Brown: Alku (The Origin, 2017)
WSOY 2017
Omasta kirjahyllystä
Kannen kuva kustantajan sivuilta.

Arvio: ***

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: